Lichaamsgerichte coaching bij angst

Met behulp van ademhalingstechnieken, visualisaties, geleide meditaties en ondersteunende gesprekken leer jij je aandacht te verleggen naar het hier en nu, waardoor jouw angst hanteerbaar wordt. 

ademhalingstechnieken

Onze ademhaling vormt een prachtige brug tussen ons lichaam en onze geest. Juist als we angst hebben of spanning ervaren zitten we veel in ons hoofd. Onze gedachten maken overuren en onze ademhaling is heel oppervlakkig. Van dat laatste zijn we ons meestal niet of nauwelijks bewust. Door aandachtig en dieper te ademen, verleggen we onze aandacht naar ons lichaam en komen we meer in het hier en nu. Door deze ademhalingstechnieken toe te passen kun je op eenvoudige wijze leren jezelf tot rust te brengen. 

visualisaties

Door al het nieuws dat op ons afkomt in deze tijd slaat onze geest al gauw op hol met allerlei angstscenario's over de toekomst. We zijn altijd angstig voor iets dat nu nog niet aan de orde is, maar wat we onszelf kunnen voorstellen. Onze geest is dus enorm krachtig. Het is in staat een fysieke reactie teweeg te brengen, alleen maar door ons een voorstelling te maken van wat in realiteit helemaal niet aan de orde is. Met behulp van visualisaties kunnen we leren deze kracht van de geest bewust in te zetten. We kunnen visualisaties gebruiken om onze geest en ons lichaam tot rust te brengen. Zo leren we onze geest te beheersen in plaats van er door overweldigd te worden. 

geleide meditaties

Meditatie is aanwezig zijn in het hier en nu, met alles wat er te voelen valt. Op eigen gelegenheid mediteren, zonder begeleiding, valt vaak niet mee, omdat onze geest zich moeilijk tot rust laat brengen. Onbewust voelen we vaak weerstand tegen het contact maken met alles wat er in ons leeft. Door je te begeleiden bij de meditatie praat ik je door die weerstand heen en kun je een diepe stilte en rust gaan ervaren. 

focussen / focussing

Focussing is een gesprekstechniek, waarbij ik je help contact te maken met wat je lichaam je te vertellen heeft. Ik begeleid je eerst bij het tot rust komen en aanwezig zijn in je lichaam. Vervolgens ga je met je aandacht naar dat wat zich fysiek aandient. Door daarbij stil te staan en gerichte vragen te stellen wordt helder wat er eerst nog aanvoelt als vaag en onduidelijk. Het lichaam is een diepe bron van wijsheid en vaak is het verrassend wat het je te zeggen heeft.

aanraking

Aangeraakt worden brengt je onmiddelijk in het hier en nu en heeft een kalmerend effect op het zenuwstelsel. Op dit moment is het vanwege de crisis helaas niet mogelijk om elkaar aan te raken. Maar jezelf aanraken werkt ook. Ik kan je laten zien hoe je je eigen zenuwstelsel tot rust kunt brengen door zelfmassage of door een hand te leggen op een plek die aandacht nodig heeft.